dr hab. Ewa Dybińska prof. nadzw.
I. Nauczanie standardowych technik pływania:
- kraul na grzbiecie, starty i nawroty
- kraul na piersiach, starty i nawroty
- styl klasyczny, starty i nawroty
- styl motylkowy, starty i nawroty.
II. Elementy teorii pływania
1. Człowiek w środowisku wodnym:
- Fizyczne właściwości środowiska wodnego - ciśnienie, gęstość i ciężar właściwy, przewodnictwo cieplne wody.
- Właściwości chemiczne wody.
- Pływalność ciała człowieka - pływanie ciał, definicja pływalności, metody określania pływalności ciała człowieka, ocena pływalności ciała człowieka prostymi metodami.
- Pływania statyczne - stateczność ciała człowieka w wodzie, proste metody oceny stateczności oraz sposoby zachowania równowagi stałej pływaka.
- Pływanie dynamiczne – ruchy ciała w wodzie - opór wody, zależność oporu wody od: przekroju czołowego człowieka, od prędkości pływania, od kształtu i rodzaju powierzchni, ciała; dynamiczna siła parcia i jej elementy, siły wprowadzające ciało w ruch postępowy.
2. Wybrane zagadnienia wpływu środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmu człowieka:
- Układ oddechowy.
- Układ krążenia.
- Działanie receptorów człowieka w środowisku wodnym.
3. Wybrane metody nauczania czynności motorycznych (metoda całości, częściami i całościowo – częściowa).
4. Technika pływania sportowego w ujęciu pedagogicznym (technika elementarna, technika standardowa i technika sportowa).
5. Bezpieczeństwo w lekcji pływania. Kształtowanie emocjonalnej strony osobowości ucznia.
6. Postępowanie nauczyciela w przezwyciężaniu lęku przed wodą.
7. Biomechaniczna analiza techniki pływania: kraulem na grzbiecie, kraulem na piersiach, stylem klasycznym oraz stylem motylkowym.
III. Seminarium magisterskie
- Definicja nauki i problemu naukowego.
- Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych.
- Metody empiryczne w naukach o kulturze fizycznej.
- Proces badawczy oraz metody badawcze w naukach o kulturze fizycznej: metoda eksperymentu, metoda obserwacyjna, metoda ankiety i wywiadu.
- Badania reprezentacyjne – dobór próby badawczej.
- Indukcja eliminacyjna i statystyczna oraz jej zastosowanie w naukach o kulturze fizycznej.
- Opracowanie problemu naukowego, projekt badawczy.
- Plan badawczy, rozwiązanie problemu naukowego, generalizacja.
- Stadia (etapy) tworzenia pracy naukowej, temat i plan pracy.
- Pojęcie pracy magisterskiej, temat, plan i struktura pracy.
dr Mirosław Juszkiewicz
- Nauczanie i doskonalenie standardowej i sportowej techniki pływania.
- Metody treningowe stosowane w treningu pływaków.
- Wykorzystanie środowiska wodnego w rekreacji oraz wychowaniu i kształceniu zdrowotnym
- Nauczanie elementów ratownictwa wodnego.
dr Andrzej Ostrowski
- Nauczanie standardowych technik pływania
- Nauczanie gier i zabaw rekreacyjnych w środowisku wodnym
- Żeglarstwo – nauczanie podstawowe
dr Marek Strzała
Treści programowe na kierunku Wychowania Fizycznego obejmują następujące zagadnienia:
- Nauczanie i doskonalenie standardowych technik pływania
Treści programowe dotyczące realizacji zadań dydaktycznych dla studentów III i IV roku studiów stacjonarnych na Wydziale Wychowania Fizycznego uczestników specjalizacji trenerskiej:
Obciążenia treningowe o charakterze informacyjnym i energetycznym
Metody treningowe w sporcie pływackim:
- Metody ciągłe: o stałej intensywności, zmiennej intensywności, planowanej zmiennej intensywności, nieplanowanej i zmiennej intensywności
- Metody przerywane, powtórzeniowe i interwałowe.
- Metody kontrolne i startowe.
- Metody nauczania umiejętności sportowych dotyczące przekazu informacji:
- Metody słowne i metody poglądowe
- Metody ideomotoryczne oraz metody praktycznego działania.
mgr Tadeusz Ciepielowski
- nauczanie i doskonalenie standardowych technik pływania
- pływanie terapeutyczne, pływanie korekcyjne oraz pływanie metodą Hallwick’a
- metodyka pływania dzieci oraz osób niepełnosprawnych (inwalidów i niewidomych)
- elementy ratownictwa
- żeglarstwo (na obozach letnich)
- aquarobic, waterwalking oraz metodyka pływania dla kobiet w ciąży
mgr Lesław Gadacz
- Żeglarstwo deskowe – nauczanie podstawowe, zaawansowane, kursy instruktorskie
- Żeglarstwo – nauczanie podstawowe, kursy na stopnie żeglarskie, kursy instruktorskie
- Pływanie – nauczanie i doskonalenie standardowych technik pływania
dr Kordian Lach
- Nauczanie standardowych i sportowych technik pływania.
- Metodyka nauczania czynności pływackich.
- Metodyka nauczania kajakarstwa, żeglarstwa, żeglarstwa deskowego.
Zagadnienia treningu sportowego - specjalność instruktorska pływanie IV rok turystyka i rekreacja oraz specjalizacja trenerska rok IV i V:
- specyfika treningu sprinterów i długodystansowców,
- metody treningowe w etapie wszechstronnym, ukierunkowanym i specjalnym z uwzględnieniem rozwoju ontogenetycznego,
- specyfika treningu stylu zmiennego u dzieci, podstawy testów mleczanowych i biomechanicznych oraz ich interpretacja w odniesieniu do kolejnych faz makrocyklu, test 2 x 400 i 8 x 200 jako narzędzie do planowania i kontroli stosowanych obciążeń treningowych,
- obciążenia treningowe sprintera i długodystansowca w zależności od okresu w makrocyklu,
- testy biomechaniczne dla dzieci 5 x 25m.,
- trening tlenowy w etapie wszechstronnym, zakresy intensywności w treningu tlenowym, zachowanie się tętna w I etapie szkolenia,
- tabele punktowe wielobojowe jako kryterium wyboru specjalizacji stylowej i dystansowej na różnych etapach szkolenia.
dr Marcin Kaca
Pływanie i ratownictwo wodne I rok Wychowanie fizyczne (studia stacjonarne)
Treści programowe:
I semestr
Człowiek w środowisku wodnym – właściwości fizyczne i chemiczne środowiska wodnego, pływalność ciała człowieka, pływanie statyczne i dynamiczne;
Standardowa technika pływania – nauka i doskonalenie standardowej techniki pływania stylem:
- Grzbietowym – ruchy kończyn dolnych, ruchy kończyn górnych, koordynacja ruchów kończyn górnych, dolnych i oddechu;
- Dowolnym – ruchy kończyn dolnych, ruchy kończyn górnych, koordynacja ruchów kończyn górnych, dolnych i oddychania.
II semestr
Standardowa technika pływania – nauka i doskonalenie standardowej techniki pływania stylem:
- Klasycznym – ruchy kończyn dolnych, ruchy kończyn górnych, koordynacja ruchów kończyn górnych, dolnych i oddychania;
- Motylkowym – ruchy kończyn dolnych, ruchy kończyn górnych, koordynacja ruchów kończyn górnych, dolnych i oddychania;
Elementy sportowej techniki pływania:
- Start w stylu: grzbietowym, dowolnym, klasycznym i motylkowym;
- Nawrót w stylu: grzbietowym, dowolnym, klasycznym i motylkowym.