Zakład Teorii i Metodyki Wychowania Fizycznego
PROBLEMATYKA BADAWCZA PRACOWNIKÓW ZAKŁADU
Dr hab. prof. nadzw. Grażyna Kosiba
- Rozwój i doskonalenie zawodowe nauczycieli.
- Motywy, oczekiwania i postawy zawodowe studentów – przyszłych nauczycieli.
- Aktywność ruchowa w czasie wolnym uczniów i nauczycieli.
Dr Waldemar Makuła
- Analiza postaw decydujących o aktywnym starzeniu seniorów polskich i zagranicznych.
- Badania nad postawami prosomatycznymi współczesnej młodzieży akademickiej w celu porównania aktualnych rezultatów z wynikami badań prowadzonych przy zastosowaniu tych samych narzędzi wśród studentów lat dziewięćdziesiątych minionego stulecia.
- Analiza dokumentów (źródeł tekstowych) w zakresie poglądów i osiągnięć polskich i zagranicznych prekursorów wychowania fizycznego.
Dr hab. Eligiusz Madejski
- Edukacja fizyczna w nauczaniu wczesnoszkolnym.
- Aktywność ruchowa dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Aktywność innowacyjno-badawcza nauczycieli wychowania fizycznego.
- Praktyczne przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela.
Dr hab. Adam Jurczak
- Uwarunkowania w rozwoju aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży.
- Pozalekcyjne i pozaszkolne formy aktywności sportowo-rekreacyjnej i turystycznej.
- Osobowościowe aspekty procesu fizycznej edukacji.
- Skuteczność procesu edukacji fizycznej.
- Monitorowanie poziomu aktywności fizycznej osób w różnym wieku świetle wybranych uwarunkowań.
- Intelektualizacja procesu fizycznej edukacji.
- Uwarunkowania rozwoju aktywności fizycznej w środowisku szkolnym i rodzinnym.
Dr Paweł Ochwat
- Zagadnienia dotyczące dyscypliny i kontroli klasy w procesie dydaktyczno-wychowawczym współczesnej szkoły.
- Agresja, mobbing i przemoc wśród dzieci i młodzieży w szkołach.
- Agresja elektroniczna – cyberbullying wśród dzieci i młodzieży.
- Nowoczesne technologie komunikacyjne w życiu współczesnej młodzieży
- Humor w procesie edukacji.
- Organizacja imprez o charakterze sportowo-rekreacyjnym.
Dr Jacek Szalewski
- Komunikacja między nauczycielem a uczniem w ramach lekcji wf.
- Efektywność działań nauczyciela wychowania fizycznego.
Dr Magdalena Majer
- Wychowanie fizyczne w Europie i na świecie – podstawy teoretyczo-metodyczne, organizacja, problemy, perspektywy.
- Nowoczesność w lekcjach wychowania fizycznego – jak odpowiedni dobór treści, organizacja lekcji i działania nauczyciela mogą zwiększyć atrakcyjność i efektywność zajęć.
- Skuteczność procesu fizycznej edukacji. Wychowanie fizyczne w opinii uczniów.
- Wpływ systematycznych zajęć ruchowych na rozwój i sprawność dzieci w wieku 6-13 lat.
Mgr Elżbieta Szymańska
- Zabawy i gry ruchowe – ich znaczenie dla stymulowania wszechstronnego rozwoju dziecka.
- Zastosowanie zabaw i gier ruchowych w wychowaniu fizycznym, rekreacji, sporcie i terapii.
- Projektowanie oraz organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych.
- Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej.
- Praktyczne aspekty zawodu nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora rekreacji,
instruktora sportu, menedżera sportu.
- Aktywność ruchowa w środowisku naturalnym.
- Relatywne metody oceny sprawności motorycznej dzieci i młodzieży.